صنایع خودرو ساز تا آخر سالجاری برای تولید خودروهایی با استاندارد یورو4 فرصت دارند تعداد خودروهای کشور در حال حاضر 16میلیون خودرو است از این تعدادحدود 4میلیون از این خودروها عمر بالایی دارد که باید جایگزین خودروهای جدید شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا کنون علمی برای حل مشکل آلودگی هوا وجود نداشته است اما در حال بررسی تکنولوژی‌های جدید برای مقابله با پدیده وارونگی هوا هستیم که با ایجاد اختلاف دما در سطوح جو این مشکل را حل کنیم

محمدجواد محمدی‌زاده درباره اجرای طرح جامع مقابله با آلودگی هوا گفت: الزامی که ما در طرح جامع برای خودروهای فرسوده دیده‌ایم تا پایان سال جاری است

وی گفت: این طرح به شکل موفق پیش می‌رود اما با توجه به تحریم‌ها در بعضی از واحدهای خودروسازی مشکلاتی به وجود آمده و اجرای این طرح را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است

معاون رئیس‌جمهوری اظهار داشت: صنایع خودروسازی مکلف هستند تا پایان سال 91 خودروهایی با استاندارد یورو4 تولید کنند

محمدی‌زاده گفت: در تمام کشورهای مختلف اجرای این طرح 5 یا 10ساله نبوده است. به عنوان مثال در لندن طرح جایگزین خودروهای فرسوده 25 سال طول کشیده است

وی با بیان اینکه تعداد خودروهای کشور در حال حاضر 16میلیون خودرو است گفت: حدود 4میلیون از این خودروها عمر بالایی دارد که باید جایگزین خودروهای جدید شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این خودروها در مسیر جایگزینی است اما وقتی قیمت خوردو افزایش پیدا می‌کند به طور طبیعی اجرای این طرح را هم تحت‌‌الشعاع قرار می‌دهد

محمدی‌زاده در ادامه به آمار خودروهای جایگزین اشاره کرد و گفت: آماری که ستاد سوخت در رابطه با خودروهای جایگزین ارائه کرده، شامل خودروهایی است که متعلق به مردم است و در این آمار موتورسیکلت‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها را محسوب نکرده است

وی با بیان اینکه کل تاکسی‌های فرسوده از مدار خارج شده است گفت: خوشبختانه جایگزینی اتوبوس‌های فرسوده نیز به خوبی انجام شده است

معاون رئیس‌جمهوری درباره اینکه رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست استان تهران گفته بود که همه خودروهای فرسوده از ابتدای تیر جایگزین خواهد شد، گفت: در این زمینه مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های فرسوده جایگزین شده‌اند اما متأسفانه این جایگزینی در مورد خودروها انجام نشده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین افزود: اعتبار امسال محدود بود و فقط 30درصد از اعتبار در نظر گرفته شده اختصاص یافته است

وی گفت: به دلیل تحریم‌ها، قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است که در این زمینه یا باید دولت و سازمان حفاظت محیط زیست به متقاضیان کمک کنند یا باید بانک‌ها منابع بیشتری را در این زمینه اختصاص دهند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل وارونگی هوا در فصل سرما گفت: متأسفانه تا کنون علمی درباره حل مشکل این مسئله وجود نداشته است

محمدجواد محمدی‌زاده اظهار داشت: متأسفانه تا کنون علمی وجود نداشته تا مشکل وارونگی هوا را حل یا این مسئله را جلوگیری کند

وی گفت‌: پایداری هوا باعث انباشتگی مواد آلاینده در آسمان می‌شود که در نتیجه مسئله وارونگی هوا به وجود می‌آید.

معاون رئیس‌جمهوری اظهار داشت: در حال حاضر در حال تست تجهیزات جدید و نوین علمی هستیم که خوشبختانه تست آنها در فضای بسته جواب داده است. در برخی از استان‌ها این دستگاه را خریداری کرده‌ایم که در فضاهای بسته از آن استفاده می‌شود

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در حال بررسی تکنولوژی‌های جدید برای مقابله با وارونگی هوا هستیم که با ایجاد اختلاف دما در سطوح جو باد ایجاد می‌شود و می‌توان مسئله وارونگی هوا را مدیریت کرد تا دچار این مشکل نشویم.

وی گفت: در برخی از کشورهای غربی و کشور روسیه استفاده از این دستگاه برای حل مشکل وارونگی هوا سابقه داشته است و ما در ایران نیز تلاش می‌کنیم تا به این فناوری دست پیدا کنیم.

معاون رئیس‌جمهوری افزود:‌ اگر دانشمندان ما به این تکنولوژی احاطه کامل داشته باشند حل مشکل وارونگی هوا موفقیت‌آمیز خواهد بود

به گفته محمدی‌زاده تا حدودی در این زمینه پیش رفته‌ایم. در منطقه تهرانسر تهران تست‌های این دستگاه انجام شده است و

وی گفت: این دستگاه با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی در جو اختلاف دما ایجاد کرده و سپس باد و جوی ناپایدار به وجود می‌آورد

رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: برای مردم پدیده وارونگی هوا آشنا است و این مسئله نه به دولت و نه به سازمان خاصی بر نمی‌گردد. اما موانعی که در سر راه حل این مشکل وجود دارد قابل حل است و دولت در این زمینه کمک خواهد کرد

معاون رئیس‌جمهوری افزود: در پدیده وارونگی هوا اگر ما به تکنولوژی نوین دست پیدا کنیم و ناپایداری ایجاد کنیم مشکل حل خواهد شد در غیر این صورت این مشکلات را باید به صورت مقطعی و با طرح‌های مختلف حل کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در سال 91، 33 درصد روزها در شرایط ناسالم و در سال 90، 57 درصد روزها در شرایط ناسالم بوده اند، گفت: در سال جاری تاکنون تعداد روزهای ناسالم 24 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

محمدجواد محمدی زاده گفت: در سال 91 تهران از نظر آلاینده منوکسید کربن 240 روز در شرایط پاک و 19 روز در شرایط سالم بوده است همچنین از نظر آلاینده اوزون 216 روز، از نظر آلاینده دی اکسید نیتروژن 112 روز و دی اکسید گوگرد 259 روز در شرایط پاک قرار داشته است.

به گفته وی این در حالی است که در سال 90 از نظر آلاینده اوزون پایتخت 201 روز، دی اکسید نیتروژن 22 روز و دی اکسید گوگرد 257 روز در شرایط پاک بوده که این نشان‌دهنده این است که در سال جاری پایتخت از نظر همه گازهای مخرب در وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته بوده است.

محمدی زاده افزود: اما در حال حاضر موضوع نگران کننده ذرات معلق است که اگرچه تاثیر آن بر سلامت مردم مانند گازهای مخرب نیست، اما بر گروه های حساس مانند بیماران قلبی، تنفسی، کهن سالان و خردسالان تاثیرات منفی دارد.

رئیس سازمان محیط زیست ادامه داد: در سال جاری از نظر ریزگردها نیز وضعیت پایتخت و دیگر کلانشهرها نسبت به سال گذشته بهبود داشته، اما تا رفع کامل این معضل فاصله زیادی داریم.

وی با اشاره به بروز پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در چند روز اخیر افزود: این شرایط با پایداری هوا و عدم جریان باد ایجاد می شود که حاصل آن افزایش غلظت آلاینده ها است به گونه ای که امروز میزان ذرات معلق در پایتخت به 164psiرسید و هوای پایتخت را در شرایط هشدار قرار داد.

  • پشتیبانی سایت
  • 1398/02/08
  • 134 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه