در بین انواع خودروهای تولیدی بنزینی، گاز سوز، برقی و هیبریدی در شرکت های تولید کننده بزرگ خودرو در جهان، خودروهای دیزلی جایگاه خاص خود را دارد.

تقریبا در مراکز تحقیقاتی اکثر خودرو سازان بزرگ جهان تحقیق و پژوهش روی خودرو سواری دیزلی انجام شده و یا در حال تحقیق است اما خودرو سواری دیزلی در ایران، خودرو ناشناخته ای است که اکثر مردم بخاطر عدم شناخت کافی از این خودرو به محض این که سوخت دیزلی به میان می آید بلافاصله یاد اتوبوس‌های قدیمی یا کامیون های دود زا می افتند در حالیکه سواری های دیزلی در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان تجربه موفقی داشته اند.

آمریکا در دوران تحریم اوپک بیش از نیم میلیون خودرو سواری دیزلی را تولید و بفروش رساند. امروزه در خودرو سازان بزرگ جهان از جمله بنز بی ام و، محققان به مدد کامپیوتر الایندگی سواری های دیزلی را که مهمترین عیب این خودرو ها در گذشته بود را به حداقل ممکن رسانده اند و درعوض هزینه سالانه نگهداری سواری دیزلی در جهان را کاهش داده و طول عمر آن را افزایش داده اند. این روزها که بحث تولید خودرو دیزلی در ایران مطرح شده است برخی از کارشناسان که نسبت به پیشرفت های سواری های دیزلی بی اطلاع هستند بلافاصله موضع منفی گرفته و بدون ارائه استدلال منطقی و عملی خودرو سازان داخلی را از ورود به تولید این نوع خودرو ها منع کرده اند . به منظور آشنایی بیشتر با مزیت خودروهای دیزلی در این مقال اشاره ای به صنعت تولید خودرو دیزلی در جهان و مقایسه آن با خودرو بنزینی خواهیم داشت.

البته ناگفته نماند صنعت خودورسازی جهان این روزها سرگرم تولید خودرو های برقی و هیبریدی است اما تولید سواری دیزلی را رها نکرده و تولید این خودرو همچنان در دستور کار خودرو سازان بزرگ قرار دارد.

مقایسه سواری بنزینی با دیزلی

از نظر خودرو سازان جهانی خودرو بنزینی و دیزلی هر دو دارای مزیت ها و معایبی هستند که به هنگام خرید انتخاب را برای خریدار دشوار می کند. مراکز تحقیقاتی شرکت های بزرگ خودرو سازی در جهان به مدد تکنولوژی های پیشرفته تولید موتور ، معایب خودرو بنزینی و دیزلی را به حداقل رسانده اند. در سال های اخیر در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دستگاه های زیست محیطی که غالبا ژست حمایت از محیط زیست را به خود می گیرند بدون اطلاع از پیشرفت های تولید سواری دیزلی از منتقدان اصلی خودروهای دیزلی بوده اند . به همین دلیل کشورهایی که بدلیل مزیت سواری دیزلی بدنبال تولید این نوع از خودرو هستند باید از سد مدعیان حمایت از محیط زیست رد شوند و یا هزینه ای را بابت جلب رضایت آنان پرداخت کنند. این موضوع تقریبا در اکثر کشورهای جهان صادق است .

خودرو دیزلی یا خودرو بنزینی

شاید یکی از دلایل مخالفت با تولید خودرو های دیزلی این باشد که پیشرانه های دیزلی در گذشته، پر سر و صدا و آلاینده بودند اما اکنون به مدد تکنولوژی پیشرفته تولید اوضاع تغییر کرده است. اکثر این پیشرانه ها پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته اند. هرچند هنوز هم در برخی از تولیدات سواری های دیزلی ، پیشرانه ها در دور موتور بالا و به خصوص در هوای سرد، دچار لرزش و صدا هستند اما اکثر تولیدات دیزلی که در شرکت های خودرو ساز بزرگ جهان تولید می شوند موتور های دیزلی عملکرد نرمی دارند که در بسیاری از موارد صدا، لرزش و آلایندگی بمراتب از برخی تولیدات بنزینی هم کمتر است. تولیدات اکثر خودروهای دیزلی امروزی مجهز به مواد عایق صدا در اطراف پیشرانه هستند که مانع عبور صدای پیشرانه به داخل کابین و محیط می شود. به همین دلیل حتی اگر پیشرانه ای، صدا و لرزشی جزیی داشته باشد، سرنشینان خودرو متوجه آن نخواهند شد. اصلی ترین تفاوت در عملکرد دو پیشرانه ی دیزلی و بنزینی در این است که پیشرانه های دیزلی، در دور موتورهای پایین تر عمل می کند چرا که گشتاور تولیدی توسط این پیشرانه در دور موتورهای پایین در دسترس است. میزان قدرت تولیدی پیشرانه های دیزلی نسبت به پیشرانه های بنزینی، معمولا کمتر اما در عوض، گشتاور تولید شده در پیشرانه ی دیزلی بیشتر است.

برای تولید قدرت حداکثری در پیشرانه های بنزینی، معمولا باید دور موتور را بالاتر برد. البته اکنون اکثر خودروسازان از پیشرانه های توربو استفاده می کنند تا در دور موتورهای پایین تر به قدرت بیشتری دسترسی داشته باشند. تولید قدرت و گشتاور زیاد در دور موتورهای پایین سبب می شود پیشرانه های دیزلی گزینه مناسبی برای استفاده در خودروهای سنگین و سواری به حساب آید. البته پیشرانه های دیزلی مدرن، اکنون تحت همه شرایط، عملکرد مناسب و استانداردی را ایفا می کنند. به همین دلیل می توانند حتی از پیشرانه های بنزینی نیز عملکرد بهتری داشته باشند.

استفاده از موتور دیزل در خودرو های اسپرت

در سال های گذشته، شاهد تولید پیشرانه های قدرتمند برای استفاده در خودروهای اسپرت بوده ایم. برخی از SUV ها و هاچ بک های اسپرت از پیشرانه های دیزلی استفاده می کنند. البته آمار و ارقام مربوط به عملکرد این پیشرانه ها نشان می دهد که به عملکرد پیشرانه های بنزینی نزدیک شده اند. برای مثال خودرو فورد فوکوس ST را در نظر بگیرید. پیشرانه ی دیزلی TDCi این خودرو توانایی تولید 185 اسب بخار قدرت را دارد و نسخه ی دیزلی می تواند در عرض 8.1 ثانیه از سرعت صفر تا 100 کیلومتر در ساعت شتاب بگیرد. کمپانی فورد، پیشرانه ی بنزینی EcoBoost را نیز برای این خودرو در نظر گرفته که توانایی تولید 250 اسب بخار قدرت و شتاب 6.5 ثانیه برخوردار است. تفاوت این دو پیشرانه در میزان مصرف سوخت است. به طوری که مصرف سوخت پیشرانه ی دیزلی و بنزینی به ترتیب 3.5 و 5.66 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر است.

سرمایه گذاری خودرو سازان بزرگ روی خودرو دیزلی

خودرو سازان بزرگ جهان سالیان متمادی است که سرمایه ی هنگفتی را بر روی پیشرانه های دیزلی سرمایه گذاری کرده اند و اکثر متخصصان و کارشناسان اعتقاد دارند تعویض تکنولوژی این پیشرانه ها نسبت به پیشرانه های بنزینی، گران تر است. وجود قطعاتی نظیر پمپ سوخت و سیستم تزریق سوخت، سبب می شود تا هزینه ی تولید پیشرانه های دیزلی بالاتر برود و در برخی شرایط عملکرد بهتری داشته باشند ، طول عمر آن ها افزایش یابد و هزینه سالانه را کاهش دهد . همین موضوع باعث شده است خودرو سازان بزرگ جهان بدنبال دستیابی به فناوری های نوین تولید خودرو های دیزلی باشند .

قیمت خودرو دیزلی

به طور میانگین، خرید یک خودروی خانواده نسخه دیزلی بدلیل مزیت هایی که دارد در حدود 1500 یورو گران تر از نسخه ی بنزینی است. در زمان فروش نیز قیمت نسخه دیزلی در حدود 750 تا 1000 یورو بیشتر از نسخه بنزینی خواهد بود.

مقایسه عملکرد موتور بنزینی با دیزلی

به طور کلی، پیشرانه های دیزلی، بسیار با صرفه تر از پیشرانه های بنزینی هستند چرا که میزان مصرف سوخت این پیشرانه ها نسبت به پیشرانه های بنزینی بسیار پایین تر است. با انجام یک محاسبه به این نتیجه رسیده اند که در صورت خرید یک خودرو دیزلی در طول یک سال قادر خواهید بود تا 250 یورو بیشتر از خودروهای بنزینی پول پس انداز کنید. همین امر در مورد یک خودروی هاچ بک نظیر فورد فوکوس و یا فولکس واگن گلف موجب می شود تا بتوانید بیش از 500 یورو پس انداز کنید. در صورت انتخاب یک خودروی شاسی بلند SUV با موتور دیزلی می توانید در حدود 900 یورو بیشتر از ماشین با موتور بنزینی، پس انداز داشته باشید.

با توجه به مباحث بالا، در صورتی که سالانه بیش از 16 هزار کیومتر در سال رانندگی کنید، توصیه می شود از خودروهای دیزلی استفاده کنید. اما در صورتی که شما کمتر از این مقدار در سال رانندگی می کنید، هزینه های ثابت و جاری این پیشرانه ها یکدیگر را خنثی می کنند و از نظر مالی، تفاوت خاصی بین آن ها دیده نمی شود. در ایران چون هزینه استفاده از خودرو روزانه و ماهانه محاسبه می شود معمولا مالکان خودرو ها توجهی به هزینه بلند مدت و سالانه استفاده از خودرو ندارند . مبع ایران جیپ

  • پشتیبانی سایت
  • 1398/11/14
  • 151 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه