سیستم HAC و DAC چیست؟ تفاوت و مزایای آن

بصورت خلاصه میتوان به این موارد اشاره کرد:

HAC (Hill-start Assist Control) سیستم کمک به کنترل حرکت خودرو در سربالایی

به راننده کمک می کند تا زمانی که در یک سراشیبی متوقف است و قصد دارد شروع به حرکت به سمت بالا کند، از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری شود

DAC (Downhill Assist Control) سیستم کمک به کنترل خودرو در حرکت سراشیبی

این سیستم کمک می‌کند تا راننده در سراشیبی‌های تند و به ویژه لغزنده، از سرعت معینی بیش تر شتاب نگیرد. چنین اتفاقاتی در حین رانندگی، معمولاً ناخودآگاه رخ می‌دهند که با وجود چنین سیستمی، دیگر هیچ راننده‌ای دغدغه حرکت در فراز و نشیب‌های کوهستانی را نخواهد داشت.

Hill-start Assist Control سیستم کنترل شروع به حرکت در سربالایی

سیستم HAC کمک به حرکت در سربالایی چیست ؟

سیستم حرکت در سربالایی (Hill-start Assist Control یا HAC) یکی از فناوری‌های ایمنی در خودروها است که برای جلوگیری از عقب رفتن خودرو هنگام شروع حرکت در سربالایی طراحی شده است. این سیستم به ویژه برای رانندگان تازه‌کار یا در مسیرهای پرشیب، بسیار مفید است.

عملکرد سیستم HAC

هنگامی که خودرو در سربالایی متوقف است و راننده قصد دارد حرکت کند، معمولاً لحظه‌ای کوتاه بین برداشتن پا از پدال ترمز و فشار دادن پدال گاز وجود دارد. در این لحظه، ممکن است خودرو به عقب حرکت کند. سیستم HAC این مشکل را برطرف می‌کند و به طور خودکار ترمزها را برای چند ثانیه نگه می‌دارد تا راننده فرصت کافی برای فشردن گاز و حرکت رو به جلو داشته باشد.

ویژگی‌ها و مزایای سیستم HAC

  1. جلوگیری از عقب رفتن خودرو: مهم‌ترین مزیت HAC جلوگیری از حرکت خودرو به عقب در سربالایی است.
  2. افزایش ایمنی: خطر برخورد با خودروی عقبی یا موانع را کاهش می‌دهد.
  3. سهولت در رانندگی: راننده نیاز ندارد که از تکنیک‌های خاصی مانند استفاده از ترمز دستی برای جلوگیری از عقب رفتن استفاده کند.
  4. مناسب برای رانندگان تازه‌کار: رانندگی در مسیرهای شیب‌دار برای افراد کم‌تجربه راحت‌تر و ایمن‌تر می‌شود.

نحوه عملکرد سیستم HAC

  1. هنگامی که خودرو در سربالایی متوقف است و راننده پدال ترمز را فشار داده، سیستم فعال می‌شود.
  2. زمانی که راننده پا را از روی ترمز برمی‌دارد و می‌خواهد گاز بدهد، سیستم HAC ترمزها را برای حدود ۲ تا ۳ ثانیه فعال نگه می‌دارد.
  3. این مدت زمان برای انتقال پا از پدال ترمز به پدال گاز کافی است. پس از این زمان، سیستم به صورت خودکار ترمزها را آزاد می‌کند.

اجزای اصلی سیستم HAC

  1. واحد کنترل الکترونیکی (ECU): تحلیل شیب و وضعیت خودرو و کنترل ترمزها.
  2. حسگرهای شیب: تشخیص زاویه سربالایی یا سراشیبی.
  3. سیستم ترمز (ABS): برای اعمال و نگه‌داشتن ترمزها.
  4. گیربکس: برخی خودروها با گیربکس‌های خاص (مانند اتوماتیک یا CVT) کارایی بیشتری در این سیستم دارند.

موارد استفاده از HAC

  • در سربالایی‌ها که توقف و حرکت مجدد خودرو دشوار است.
  • در شرایط رانندگی شهری که ممکن است مجبور به توقف مکرر در سربالایی‌ها شوید.
  • برای خودروهای سنگین یا دارای بار که حرکت در شیب دشوارتر است.

محدودیت‌ها

  • سیستم HAC معمولاً برای مدت زمان کوتاهی (۲ تا ۳ ثانیه) ترمزها را نگه می‌دارد و در صورت تأخیر راننده، خودرو ممکن است به عقب برود.
  • این سیستم در خودروهای قدیمی یا ارزان‌تر وجود ندارد، مگر اینکه به‌صورت آپشن اضافه شده باشد.

نحوه فعال‌سازی HAC

در بسیاری از خودروها، HAC به‌طور خودکار فعال می‌شود و نیازی به فعال کردن دستی نیست. اما در برخی مدل‌ها ممکن است دکمه‌ای برای روشن و خاموش کردن آن وجود داشته باشد. بهتر است دفترچه راهنمای خودروی خود را بررسی کنید تا از نحوه عملکرد آن مطلع شوید.

خودروهایی با این سیستم

اکثر خودروهای مدرن، به‌ویژه خودروهای شاسی‌بلند (SUV)، سدان‌های پیشرفته، و خودروهای آفرود، مجهز به سیستم Hill-start Assist Control هستند.

این سیستم یکی از فناوری‌های مفید و کاربردی برای افزایش ایمنی و راحتی رانندگی است که به‌ویژه در مسیرهای شیب‌دار کارایی بالایی دارد.


Downhill Assist Control سیستم کنترل کمک به حرکت در سراشیبی

سیستم DAC کمک به حرکت در سراشیبی چیست ؟

سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (Downhill Assist Control یا DAC) یکی از فناوری‌های مدرن در خودروها است که برای افزایش ایمنی و سهولت کنترل خودرو هنگام حرکت در مسیرهای سراشیبی طراحی شده است. این سیستم به ویژه در خودروهای شاسی‌بلند و SUV‌هایی که برای آفرود استفاده می‌شوند، رایج است.

عملکرد سیستم کنترل حرکت در سراشیبی:

DAC به صورت خودکار سرعت خودرو را در سراشیبی‌های تند تنظیم می‌کند و از شتاب ناگهانی جلوگیری می‌کند. این سیستم با استفاده از ترمزهای خودرو و کنترل سرعت، اجازه می‌دهد که راننده بدون نیاز به استفاده مداوم از ترمز یا گاز، خودرو را کنترل کند.

ویژگی‌ها و مزایای DAC:

  1. کاهش نیاز به ترمز مداوم: این سیستم فشار روی راننده را کم می‌کند، زیرا نیازی به فشردن مداوم پدال ترمز وجود ندارد.
  2. افزایش ایمنی: مانع از لغزش یا از دست دادن کنترل خودرو می‌شود، به خصوص در مسیرهای لغزنده یا دارای خاک و شن.
  3. کنترل دقیق سرعت: سیستم به طور خودکار سرعت را در محدوده‌ای امن نگه می‌دارد.
  4. آسانی در استفاده: معمولاً با یک دکمه فعال می‌شود و به صورت خودکار عمل می‌کند.

اجزای اصلی سیستم DAC:

  1. واحد کنترل الکترونیکی (ECU): مغز اصلی سیستم است که دستورات را پردازش می‌کند.
  2. حسگرها: حسگرهای سرعت و شیب به سیستم کمک می‌کنند تا اطلاعات مسیر و وضعیت خودرو را دریافت کند.
  3. سیستم ترمز ABS: برای اعمال دقیق ترمز در هر چرخ، این سیستم با DAC همکاری می‌کند.

نحوه استفاده:

  • در خودروهایی که این سیستم وجود دارد، کافی است آن را در شرایط مناسب (مثل سراشیبی‌های تند) فعال کنید. سیستم به صورت خودکار کنترل سرعت را بر عهده می‌گیرد.

محدودیت‌ها:

  • این سیستم برای مسیرهای شدید آفرود یا سراشیبی‌هایی که بسیار لغزنده هستند (مانند یخ) ممکن است کارایی محدود داشته باشد.
  • سرعت خودرو در زمان استفاده از DAC معمولاً کم است و برای حرکت سریع در سراشیبی مناسب نیست.

بیشتر بخوانید!
تکنولوژی توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD چیست؟

  • پشتیبانی سایت
  • 1403/04/26
  • 9 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!