نشانه های خرابی کمک فنر
کمکفنرها (Shock Absorbers) یکی از اجزای کلیدی سیستم تعلیق خودرو هستند که نقش مهمی در بهبود پایداری خودرو، راحتی سرنشینان و کنترل خودرو در سطوح مختلف دارند. خرابی یا عملکرد نامناسب کمکفنرها میتواند باعث کاهش ایمنی، ناپایداری خودرو و افزایش هزینههای تعمیراتی شود. در ادامه به نشانههای رایج خرابی کمکفنر خودرو اشاره میکنیم:
علائم و نشانه های کمک فنر خراب
1. لرزش غیرطبیعی خودرو
- اگر هنگام رانندگی به خصوص در سطوح ناهموار، خودرو بیش از حد طبیعی لرزش داشته باشد یا کنترل فرمان سخت شود، ممکن است کمکفنرها دچار مشکل باشند.
2. کاهش پایداری در پیچها
- در صورت خرابی کمکفنرها، خودرو در پیچها دچار ناپایداری میشود و ممکن است بهراحتی تعادل خود را از دست بدهد. احساس ناپایداری و کج شدن خودرو در پیچها از نشانههای رایج این مشکل است.
3. کشیده شدن خودرو به یک سمت
- هنگام ترمزگیری یا عبور از دستاندازها، اگر خودرو به یک سمت کشیده شود، احتمال خرابی یا عدم عملکرد صحیح یکی از کمکفنرها وجود دارد.
4. ضربههای شدید و صدای غیرعادی
- در صورت خرابی کمکفنرها، ضربههای ناشی از عبور از دستاندازها یا چالهها مستقیماً به بدنه خودرو منتقل شده و صدای غیرعادی یا “تقتق” به گوش میرسد.
5. فرسایش یا سایش نامتقارن تایرها
- خرابی کمکفنرها میتواند باعث افزایش فشار یا وزن نابرابر روی تایرها شود و موجب سایش نامتقارن یا زودرس آنها گردد. بررسی وضعیت تایرها میتواند نشانهای از عملکرد نادرست کمکفنرها باشد.
6. کاهش کیفیت رانندگی
- اگر در جادههای صاف نیز احساس ناپایداری یا عدم راحتی هنگام رانندگی داشته باشید، احتمال خرابی کمکفنرها وجود دارد.
7. نشتی روغن از کمکفنرها
- کمکفنرهای هیدرولیکی دارای مایعی هستند که در صورت خرابی، ممکن است نشتی روغن در قسمتهای پایینی کمکفنر دیده شود. این نشتی یکی از واضحترین نشانههای خرابی کمکفنرهاست.
8. افزایش مسافت توقف در ترمزگیری
- خرابی کمکفنرها میتواند عملکرد ترمز را تحت تأثیر قرار دهد و موجب افزایش مسافت توقف خودرو شود.
9. بالا و پایین شدن غیرطبیعی خودرو (حرکت بیش از حد فنری)
- اگر بعد از عبور از دستانداز یا توقف، خودرو بیش از حد بالا و پایین شود، این نشانه ضعف کمکفنرهاست. برای آزمایش میتوانید قسمت جلویی یا پشتی خودرو را فشار دهید و سپس رها کنید. اگر خودرو چند بار بالا و پایین شود، احتمالاً کمکفنرها دچار مشکل هستند.
10. صدای کمک فنر خراب «تقتق» یا کوبش در هنگام عبور از دستاندازها
- اگر هنگام عبور از موانع، صدای کوبش یا ضربههای غیرعادی بشنوید، ممکن است کمکفنر یا اتصالات آن فرسوده شده باشد.
علل خرابی کمک فنر خودرو
- فرسودگی به مرور زمان: کمکفنرها معمولاً پس از طی مسافتی (بهطور معمول 80,000 تا 100,000 کیلومتر) نیاز به تعویض پیدا میکنند.
- استفاده بیش از حد در مسیرهای ناهموار: رانندگی مداوم در جادههای پر دستانداز میتواند عمر کمکفنرها را کاهش دهد.
- نشتی روغن یا آسیب فیزیکی: به دلیل ضربه یا شرایط محیطی.
- بار بیش از حد: حمل بارهای سنگین باعث فشار زیاد بر کمکفنرها میشود.
اقدامات لازم در صورت مشاهده خرابی کمکفنرها
- بررسی بصری: کمکفنرها را از نظر نشتی روغن یا آسیب فیزیکی بررسی کنید.
- مشورت با مکانیک: اگر هر یک از نشانههای بالا را مشاهده کردید، خودرو را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید.
- تعویض کمکفنرها به صورت جفتی: برای حفظ تعادل و پایداری خودرو، کمکفنرهای جلو یا عقب باید بهصورت جفتی تعویض شوند.
توصیه نهایی: کمکفنرها یکی از اجزای حیاتی خودرو برای ایمنی و راحتی رانندگی هستند. در صورت خرابی، سریعاً به تعمیر آنها اقدام کنید تا از هزینههای اضافی و خطرات احتمالی جلوگیری شود.
بیشتر بخوانید!
سیستم HAC و DAC چیست؟ تفاوت و مزایای آن
- پشتیبانی سایت
- 1403/05/16
- 9 بازدید