نحوه کار کرد و اجزا استارت خودرو

برای روشن شدن موتور خودرو، نیاز است که دور موتور به حداقل دور راه‌اندازی لازم در خودرو برسد. این دور موتور حداقلی در موتور خودروها معمولا ۱۰۰ دور بر دقیقه می باشد.

وظیفه استارت خودرو ، رساندن دور موتور خودرو به این میزان حداقلی برای راه‌اندازی خودرو می باشد.

استارت خودرو به گونه ای طراحی شده است که هنگام کار، چرخ دنده استارت کمی به جلو هل داده می‌شود و با موتور درگیر می‌گردد و هنگامی که خودرو روشن می‌گردد و با رها کردن سوئیچ، چرخ دنده استارت به سر جای خود بازگشته و از درگیری با موتور رها می‌گردد.

علائم خرابی استارت ماشین چیست؟

خرابی‌های استارت خودرو می‌توانند به انواع مختلف باشند، و علائم آنها نیز متنوع است. در زیر تعدادی از علائم خرابی استارت خودرو ذکر شده است:

صدای چرخاندن: وقتی که شما کلید را برمی‌گردانید و صدای چرخاندن ایجاد می‌شود اما موتور راه نمی‌افتد، ممکن است بخواهد بررسی کنید که آیا باطری خودرو کافی باری دارد یا خیر.

هیچ واکنشی ندارد: اگر هیچ واکنشی از سیستم استارت ندارید و هیچ صدایی از آن شنیده نمی‌شود، ممکن است باطری خودرو تخلیه یا خراب شده باشد یا مشکلی در سوئیچ استارت وجود داشته باشد.

صدای کلیک یا چرخش ناقص: اگر وقتی کلید را برمی‌گردانید، صدای کلیک یا چرخش ناقص می‌شنوید، ممکن است باطری ضعیف یا خراب باشد.

چراغهای ضعیف: اگر چراغها یا سیستم‌های الکتریکی خودرو ضعیف نشوند و یا به طور مداوم چشمک مزنند، احتمالاً باطری مشکل دارد.

صدای عجیب: صداهای عجیب مانند صدای چرخاندن سلنوئید استارت (starter solenoid) یا صدای قطعه‌های خراب در موتور می‌توانند به مشکلات مرتبط با استارت اشاره کنند.

استارت روشن است اما موتور راه نمی‌افتد: اگر استارت را بزنید اما موتور راه نمی‌افتد، مشکلات در سیستم تزریق سوخت، سیستم انجماد سوخت یا مشکلات مرتبط با سیستم الکتریکی ممکن است باعث شده باشد.

هر کدام از این علائم ممکن است نشانه‌های مشکلات مختلف باشند.

اجزا استارت خودرو چیست؟

سیستم استارت ماشین از چندین قطعه تشکیل شده است که هرکدام وظیفه‌های مختلفی را انجام می‌دهند. اجزای اصلی سیستم استارت عبارتند از:

  1. سلنوئید استارت (Starter Solenoid): این قطعه در قسمت استارت موتور قرار دارد و به عنوان یک سوئیچ الکتریکی عمل می‌کند. وظیفه آن اتصال برق از باطری به موتور استارت را بر عهده دارد.
  2. موتور استارت (Starter Motor): موتور استارت به دور زدن چرخ دنده‌های موتور اصلی (کرنک شافت) پرداخته و موتور را در حالت عمل قرار می‌دهد. این موتور عادتاً به وسیلهٔ جریان الکتریکی که از سلنوئید استارت به آن می‌رسد، فعال می‌شود.
  3. کلید استارت (Ignition Switch): این کلید در سیستم ترمز و کلیدهای ترمز قرار دارد و وظیفه اتصال یا قطع برق از باطری به سیستم استارت را دارد.
  4. باطری (Battery): باطری خودرو برق لازم برای استارت را فراهم می‌کند. این باطری به عنوان منبع انرژی الکتریکی برای سیستم استارت و دیگر سیستم‌های خودرو عمل می‌کند.
  5. کلید آزاد (Neutral Safety Switch): این کلید وظیفه اطمینان حاصل می‌کند که خودرو در حالت ترمز (Neutral) یا حالت پارک (Park) قرار دارد تا جلوگیری از شروع موتور در حالت‌های دیگر باشد.
  6. کابل‌ها و اتصالات: کابل‌ها و اتصالات الکتریکی بین اجزای مختلف سیستم استارت قرار دارند و جریان الکتریکی را منتقل می‌کنند.

این اجزا به صورت هماهنگ با یکدیگر عمل کرده و به راه‌اندازی موتور خودرو کمک می‌کنند. در صورتی که هر یک از این اجزا مشکل داشته باشد، عملکرد سیستم استارت ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد و نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد.

بیشتر بخوانید!

کات آف چیست؟ چه آسیب به موتور خودرو میزند؟
  • پشتیبانی سایت
  • 1402/10/10
  • 272 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه