علت های خرابی سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه گاز یا IAC (Idle Air Control) Sensor، یک سنسور الکترونیکی در خودروها است که وظیفه کنترل جریان هوا به موتور در حالت سکون (درجا) را دارد. هنگامی که خودرو در حالت سکون است و موتور در حالت آیدل (بدون حرکت) قرار دارد، نیاز به مقدار خاصی از هوا برای حرکت موتور و حفظ سطح چرخش است. سنسور دریچه گاز در اینجا به کنترل دریچه گاز (یا دریچه هوا) برای تنظیم مقدار جریان هوا کمک می‌کند.

وظیفه اصلی این سنسور عبور دقیق هوا از طریق دریچه گاز و تنظیم آن به گونه‌ای است که موتور بتواند با سرعت و چرخش آرام خود در حالت آیدل حفظ شود. این سنسور معمولاً اطلاعاتی از متغیرهای مختلف مانند دما، فشار هوا و ولتاژ را به یک واحد کنترل الکترونیکی ارسال می‌کند تا تنظیم مناسب جریان هوا صورت گیرد.

این قطعه به صورت معمول در نزدیکی دریچه گاز نصب می‌شود و با تغییرات جریان هوا و اطلاعات حسگرهای مختلف به کنترل الکترونیکی موتور اطلاعات ارائه می‌دهد.

عملکرد و وظیفه اصلی سنسور دریچه گاز چیست؟

سنسور (IAC Sensor) عملکرد و وظایف اصلی این سنسور به شرح زیر است:

1. تنظیم جریان هوا: این سنسور مسئول تنظیم دریچه هوا است که به موتور وارد می‌شود. در حالت سکون، موتور در حالت آیدل (بدون حرکت) قرار دارد و نیاز به مقدار خاصی از هوا برای حرکت آرام موتور دارد. این قطعه با تنظیم جریان هوا به موتور در این شرایط کمک می‌کند.

2. حفظ چرخش موتور: هنگامی که خودرو در حالت سکون است، موتور باید در سرعت چرخش آرام خود حفظ شود تا از ایجاد لرزش و افزایش مصرف سوخت جلوگیری شود. این قطعه با تنظیم جریان هوا به موتور، به حفظ چرخش آرام آن کمک می‌کند.

3. کنترل مصرف سوخت: با تنظیم دقیق جریان هوا، این ابزار به بهینه‌سازی مصرف سوخت کمک می‌کند. این امر منجر به بهبود عملکرد سوختی و کاهش انتشارات آلاینده‌ها می‌شود.

4. پاسخ به تغییرات شرایط: قطعه مذکور به سرعت به تغییرات شرایط مختلف موتور و محیط پاسخ می‌دهد تا تنظیم مناسب جریان هوا را فراهم کند.

به طور کلی، این قطعه یکی از عناصر مهم در سیستم تنظیم سوخت و جریان هوا در یک خودرو است و به کنترل دقیق این پارامترها کمک می‌کند.

علائم اصلی خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟

  • افزایش مصرف سوخت
  • خودرو خوب گاز نمی‌خورد
  • دود کردن غیرطبیعی خودرو
  • شتاب خودرو دچار افت می‌شود
  • نوسان خودرو در زمان دورهای بالا
  • بالا ماندن دور موتور در دورهای پایین
  • خاموش شدن خودرو در زمان گاز دادن
  • حالت گرفتگی موتور در دور ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰
  • بالا بودن دور موتور در هنگام گرم بودن آن
  • پایین بودن دور موتور در هنگام سرد بودن آن
  • دور موتور در هنگام خلاص بودن پایین نمی‌آید

بیشتر بخوانید!

استارت خودرو چگونه کار میکند؟
  • پشتیبانی سایت
  • 1402/11/25
  • 259 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه