خودروهای کلاس C از قدیم در ایران طرفداران زیادی داشته اند. فضای مناسب خانوادگی، قیمت اقتصادی و ابعاد مناسب این خودروها جهت استفاده درون شهری موجب شده بسیاری از خانوادههای ایرانی به این کلاس از خودروها روی خوش نشان بدهند. تارا و شاهین، دو خودرو تازه وارد در این کلاس از 2 خودروساز بزرگ ایرانی یعنی ایرانخودرو و سایپا هستند که توانستهاند در نسخههای دندهای سهم مناسبی از بازار را نصیب خود کنند. طراحی و مشخصات فنی نسبتا بهروز این خودروها مخصوصا در نسخه دنده اتوماتیک موجب شده تارا و شاهین جان تازهای به این بخش از بازار ببخشند. 2 خودرویی معنای نام یکی ستاره و نام دیگری نوعی پرنده آسمانی است و هر 2 از قلب آسمان الهام گرفته شدهاند.
سایپا شاهین
شاهین نخستین محصول پلت فرم SP100 بهشمار میرود. این خودرو نیز همچون تارا در دسته خودروهای ملی جای میگیرد و مثل رقیب آبی پوشش، ابتدا در نسخه دندهای در بازار عرضه شده و حالا پروسه تولید نمونه مجهز به گیرباکس اتوماتیک آن به انتهای مسیر رسیده و بهزودی میتوانیم شاهد حضور شاهین اتوماتیک در خیابانها باشیم. مسئولان سایپا ادعا میکنند در طراحی این خودرو از شاهین ایرانی موسوم به شاهین سرخ الهام گرفته شده است. اما جالب است بدانید رهام نیز نام پرندهای شکار نشدنی از نژاد شاهین است!
در نمونه اتوماتیک نشان شاهین روی درِ صندوق عقب تغییر کرده و نوشتاری فارسی را به خود گرفته است. همچنین نشان CVT که نمادی از ساختار جعبهدنده این سدان اتوماتیک است، روی این خودرو دیده میشود. جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک CVT شاهین قرار است توان پیشرانه را به چرخهای جلو این سدان سایپا منتقل کند. این گیرباکس دارای ساختار تیپترونیک یا امکان تعویض دستی دنده بوده و 2 حالت نرمال و برفی برای این گیرباکس قابل انتخاب است.
مشخصات فنی و امکانات شاهین
آنطور که گفته میشود، سایپا شاهین اتوماتیک فعلا با همان پیشرانه M15T به بازار میآید. این پیشرانه که روی نسخه دندهای شاهین هم نصب شده، با حجم 1.5 لیتر و ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ، به توربوشارژر مجهز بوده و ۱۱۰ اسببخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتنمتر تولید میکند. در بحث سیستم انتقال قدرت، شاهین اتوماتیک به جعبهدنده CVT نسل سوم مجهز بوده که مهندسی و تولید آن توسط کمپانی پانچ انجام شده است. به گفته مدیران سایپا این جعبهدنده از نظر ساختار و سطح فناوری متفاوت نسبت به جعبهدنده CVT کوییک اتوماتیک و ساینا اتوماتیک است و نسل جدید سامانه انتقال قدرت پیوسته کمپانی پانچ در آن دیده میشود.
به گفته مسئولان گروه خودروسازی سایپا، شاهین اتوماتیک قرار است در 2 نسخه به بازار عرضه شود که در نسخه فول سطح امکانات بیشتری نسبت به نمونه دندهای خواهد داشت. پس میتوان پیش بینی کرد شاهین اتوماتیک به امکانات نسخه دندهای تیپ G مجهز است و ویژگیهایی مانند سانروف، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، استارت دکمهای، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر، سامانه GSI، نمایشگر لمسی، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، رهیاب ماهوارهای و… مجهز خواهد بود. در کنار این امکانات که در شاهین دندهای تیپ G دیده میشود، سایپا میخواهد تا در نسخه اتوماتیک این سدان کروزکنترل، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی و شیشههای دودی با سطح UV جدید را هم به این خودرو اضافه کند.
ایرانخودرو تارا
تارا اتوماتیک
مدتی پس از عرضه نمونه دندهای تارا، ایرانخودرو نسخه مجهز به گیرباکس اتوماتیک این خودرو ملی را به بازار فرستاده تا نیاز طیف وسیعتری از خریداران را پاسخگو باشد. نمای جلو و عقب تارا خصوصا در نمونه اتوماتیک و بهره گیری آن از جلوپنجره با طرح لانه زنبوری، سپر با خطوط معکوس و دی لایتهای نواری که در سپر جانمایی شده اند، به خودی خود زیباست اما نمای جانبی تارا از طراحی سادهای برخوردار است. آینههای جانبی خودرو زیبا هستند و به گفته مدیران شرکت ایرانخودرو، بهزودی راهنماهای روی گلگیر نیز از این خودرو حذف خواهند شد. همچنین رینگهای پژویی در تارا اتوماتیک زیبایی این قسمت را دوچندان کرده است. چراغهای به هم پیوسته در قسمت عقب از مهمترین المانهای طراحی این بخش بهشمار میروند و در طراحی گرافیک آنها از عناصر معماری ایرانی برگرفته شده است.
داخل کابین تارا رنگ و بوی پژو 301 بیشتر خودش را نشان میدهد. البته در نمونههای اتوماتیک تارا از قالبهای تودری فاز ۳ پژو ۳۰۱ بهره گرفته شده است. طرح غربیلک فرمان زیباست، اما بیشک زیباترین بخش کابین نمونه اتوماتیک که آن را نسبت به نسخه دندهای متمایز میکند، اهرم دنده است که هارمونی مناسبی با دیگر اجزای کابین دارد.
تفاوت های تارا اتوماتیک با مدل دنده ای
دکمه استارت مانند برخی از خودروهای گروه PSA هم چون پژو ۵۰۸ نسل قبل و سیتروئن C3-XR در سمت چپ فرمان تعبیه شده و سانروف هم ابعادی بزرگ، قابل قبول و کاربردی دارد. نکته جالب توجه در خصوص تارا اتومات استفاده از تریم چرم و پارچه در تزیین کابین است که باعث شده این نمونه لوکستر از مدل دندهای جلوه کند. در بحث امکانات ایمنی و رفاهی خودرو تارا اتوماتیک میتوان به مواردی همچون سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، 4 عدد کیسه هوا، کروزکنترل، فرمان برقی، مانیتور، میرور لینک، بلوتوث، کلیدهای کنترلی روی فرمان، دیلایت، دوربین و سنسور عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری و هرزگردی، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، آینههای تاشو برقی، فرمان چرمی، تریم داخل چرم و پارچه، صندلیهای جلو برقی، سنسور نور و باران، سیستم تهویه دیجیتال و… اشاره کرد. این فهرست تجهیزات تارا اتوماتیک را به کاملترین خودرو تولیدی با برند ملی بدل کرده است.
مشخصات فنی تارا اتوماتیک
تارا مجهز به موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی است. موتوری بهبود یافته که تغییرات زیادی را نسبت به TU5 تجربه نکرده است، اما به دلیل بهره بردن از سیستم VVT یا زمان بندی متغیر سوپاپها، میتواند راندمان حجمی بهتری را با همان 1.6 لیتر حجم داشته باشد. به همین دلیل قدرت این موتور از 105 به 113 اسببخار رسیده است. هر چند در بخش برق و الکترونیک نیز همزمان با داخلیسازی قطعات و پلتفرم برقی، تغییراتی دارد. گشتاور این موتور هم به 144 نیوتنمتر رسیده است. این پیشرانه در مدل اتوماتیک با یک جعبهدنده 6 سرعته خودکار جفت میشود تا رانندگی با این سدان خانوادگی با راحتی بیشتری همراه باشد. طول تارا 4519 میلیمتر است. عرض این خودرو نیز به 1748 میلیمتر میرسد. فاصله محوری خودرو نیز 2652 میلیمتر است. مجموع این ابعاد نشان میدهد با یک سدان اندازه متوسط روبهرو هستیم که از نظر هندسه بسیار به خودروهای این کلاس نزدیک است. طراحی سیستم تعلیق خودرو که در جلو از نوع شبه مکفرسون و بخش عقب از نوع سیستم تعلیق نیمه مستقل با فنرهای پیچشی است، به گونهای انجام شده که نرمی مناسب را برای سرنشینان در بر داشته باشد. بخشی از حرکتهای عرضی بدنه در پیچها نیز به همین دلیل است. زیرا در کلاس سدانهای متوسط بازار راحتی کابین بیش از قابلیتهای اسپرتی در پیچها اهمیت دارد. درخصوص کیفیت مونتاژ و تکنولوژیهایی که برای تولید این خودرو به کارگرفته شدهاند نیز باید گفت تقریبا استانداردها همانهایی هستند که در تولید پژو 2008 نیز وجود داشت و با تجهیز و کالیبرسایون خط تولید برای این خودرو، ایرانخودروییها حالا مالک یکی از پیشرفتهترین خطوط تولید موجود در ایران نیز هستند. منبع مجله خودرو
- پشتیبانی سایت
- 1401/05/14
- 629 بازدید