سیستم تعلیق خودرو یکی از اجزای اصلی خودرو است که برای ایجاد راحتی در رانندگی، کاهش ارتعاشات و لرزشها، بهبود کنترل در جاده، و افزایش ایمنی و عمر مفید خودرو استفاده میشود. تعلیق یک خودرو شامل مجموعه از قطعات و سیستمها است که به خودرو امکان تطابق با سطح جاده و وضعیتهای مختلف رانندگی را میدهد. این سیستم شامل موارد زیر میشود:
- تعلیق جلو: تعلیق جلو معمولاً شامل چرخها، سیستم تعلیق شکمی، و کمکهای نیروی فشاری مثل فنرها یا انژکتورها میشود.
- تعلیق عقب: تعلیق عقب نیز شامل چرخها، سیستم تعلیق شکمی، و کمکهای نیروی فشاری میشود.
- آمورتیسورها: آمورتیسورها یا تعلیق ضربهگیرها به جلو و عقب خودرو نصب میشوند تا ارتعاشات و لرزشها را جذب کرده و برای رانندگی ارامتر و کنترل بهتر خودرو کمک کنند.
- تعلیق هوا: برخی از خودروها از سیستم تعلیق هوا استفاده میکنند که امکان تنظیم ارتفاع خودرو بر اساس شرایط رانندگی را فراهم میکند.
- تعلیق فعال: برخی از خودروها دارای سیستمهای تعلیق فعال هستند که با استفاده از سنسورها و نظارت بر وضعیت رانندگی، تعلیق را بهطور اتوماتیک تنظیم میکنند.
سیستم تعلیق خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا تأثیر مستقیمی بر راحتی و ایمنی رانندگی دارد. از این رو، نگهداری و تعمیر منظم این سیستم بسیار مهم است تا عمر مفید خودرو افزایش یابد و رانندگی ایمنتر شود.
انواع سیستم تعلیق خودرو
1. فنر تخت
سیستم تعلیق فنر تخت یک نوع تعلیق خودرو است که از فنرهای صاف و تخت به جای فنرهای معمولی استفاده میکند. این نوع تعلیق به خودرو امکان تطابق با سطح جاده و جذب ارتعاشها و لرزشها را میدهد. تعلیق فنر تخت معمولاً در خودروهای مسافرتی و ونها مورد استفاده قرار میگیرد. تعلیق فنر تخت نیاز به تنظیم و نگهداری منظم دارد تا عملکرد بهینه داشته باشد. فنرهای تخت که در دو نوع تک ورقی و چند ورقی عرضه می شوند.
2. سیستم تعلیق مک فرسون
در این سیستم فنر به شاسی متصل میگردد و به همین علت ممکن است تعدادی از ضربات به خودرو احساس شود. وزن خودرو به وسیله کمک فنرها تحمل میگردد و یکی از ارزانترین سیستمهای تعلیق خودرو محسوب میشود. همچنین به دلیل هزینه نگهداری پایین معمولا اکثر خودروهای دارای قیمت میان رده، از این سیستم بهره میبرند.
3. سیستم تعلیق طبقدار دوبل (دو جناغی)
این سیستمها از نرمی و روانی خاصی برخوردارند و خودروهایی که از این سیستم استفاده میکنند در پیچها و شرایط نامساعد جادهای، بسیار کنترل پذیرتر و نرم تر هدایت میشوند. دلیل این امر، استفاده از دو طبق، یکی در زیر و دیگری در بالا میباشد که بین آنها یک فنر مارپیچی قرار میگیرد. این امر باعث میشود که کنترل خودرو بسیار روانتر صورت پذیرد.
4. تعلیق مستقل
این سیستم بسیار نرم و روان عمل میکند و ارتعاشات بسیار اندکی را به خودرو وارد میکند. دلیل این امر این است که این سیستمهای تعلیق به صورت مستقل و برای هر چرخ جداگانه طراحی میشوند و در صورت ارتعاش در هر چرخ، فقط به همان چرخ ضربه وارد میشود و دیگر چرخها لرزشی نخواهند داشت.
بیشتر بخوانید!
علت و نشانه های سوختن واشر سرسیلندرخودرو
- پشتیبانی سایت
- 1402/07/25
- 161 بازدید