نشانه ها و علت سوختن واشر سر سیلندر موتور خودرو

از نشانه‌های سوختن واشر سرسیلندر بصورت کلی و خلاصه میتوانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • خارج شدن دود سفید دائمی از اگزوز
  • شیری شدن رنگ روغن به دلیل مخلوط شدن با آب
  • بالا رفتن آمپر آب
  • کم شدن قدرت و کشش موتور

علت سوختن واشر سر سیلندر

واشر سرسیلندر (Head Gasket) یک قطعه مهم در موتور خودرو است که بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار دارد و وظیفه ایجاد یک تنظیم مناسب برای فشار و دما در داخل موتور دارد. وقوع سوختن واشر سرسیلندر می‌تواند به عوامل متعددی بازگردد:

  1. افتراق دما: اختلاف ناگهانی دما در موتور می‌تواند منجر به اتساع یا تنگ شدن واشر سرسیلندر شود، که در نهایت به ترکهایی در واشر منجر می‌شود.
  2. افتراق فشار: افتراق فشار بین سیلندرها می‌تواند باعث شکست واشر شود. علل این افتراق می‌تواند ناپایداری در فشار و یا تعادل ناکافی فشار واشر باشد.
  3. سوختن غیرمنظم: اگر مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها به‌طور نامتناسب سوخته و دما بالا رفته، این ممکن است به ترک واشر سرسیلندر منجر شود.
  4. تنش گرمایی و سرمایی: تغییرات مکرر در دما از حالت گرم به سرد و برعکس می‌تواند واشر را تحت تنش گرمایی و سرمایی قرار دهد و به ترک واشر منجر شود.
  5. نقص درساخت: واشر سرسیلندرها از جنس موادی مانند فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. اگر واشر سرسیلندر با کیفیت نباشد یا دارای نقص ساخت باشد، ممکن است در شرایط نرمال نیز به سوختن مبتلا شود.

به طور کلی، واشر سرسیلندر باید به عنوان یک قطعه پایدار و مهم ترتیبی در موتور تعبیه شود تا تنظیم دما و فشار به درستی انجام شود. هر نقضی در این تنظیمات می‌تواند منجر به سوختن واشر شود و باعث مشکلات جدی در موتور گردد.

نشانه‌های سوختن واشر سر سیلندر موتور خودرو

علائم سوختن واشر سرسیلندر ممکن است به عنوان یک مشکل جدی در موتور خودرو ظاهر شود. در زیر، نشانه‌هایی از سوختن واشر سرسیلندر را ذکر کرده‌ام:

  1. افزایش دمای موتور: یکی از نشانه‌های متداول سوختن واشر سرسیلندر، افزایش ناگهانی دمای موتور است. اگر موتور شما بیش از حد گرم شود و دمای آن به سرعت افزایش یابد، این ممکن است به علت نشت آب خنک کننده به سیلندرها باشد.
  2. نشت آب خنک کننده(رادیاتور): اگر آب خنک کننده به سیلندرها نشت کند، اگر آب زیر خودرو دیدید و یا می‌بینید که سطح آب در مخزن خنک کننده کم می‌شود، این نشانه‌ای از نشت واشر سرسیلندر است.
  3. مخلوط آب در روغن موتور: نشت آب خنک کننده به داخل سیلندر می‌تواند باعث خرابی واشر سرسیلندر و همچنین باعث مخلوط شدن آب با روغن موتور شود. این می‌تواند باعث ایجاد روغن سفید رنگ مشاهده شود.
  4. افت قدرت موتور: نشت آب به سیلندرها می‌تواند به کاهش فشار و کارایی موتور منجر شود. این ممکن است با افت قدرت موتور، افزایش مصرف سوخت، و افزایش آلودگی انتشارات همراه باشد.
  5. دود سفید: اگر دود خارج شده از اگزوز خودرو سفید باشد، این ممکن است نشانه احتمالی سوختن واشر سرسیلندر باشد. دود سفید معمولاً نشان‌دهنده ورود آب به سیلندرها است.

اگر شما هر یک از این نشانه‌ها را مشاهده می‌کنید، بهتر است به سرعت خودرو را به یک کارگاه مکانیکی معتبر ببرید تا مشکل رفع و تعمیرات لازم انجام شود. عدم رفع مشکل سوختن واشر سرسیلندر می‌تواند به خسارات جدی‌تر در موتور منجر شود.

  • پشتیبانی سایت
  • 1402/07/06
  • 42 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه