10 عادت بد رانندگی که باعث آسیب در خودرو

عادت هایی که به خودرو آسیب می زنند

در هنگام رانندگی، بسیاری از عادت‌های به‌ظاهر ساده می‌توانند به‌مرور زمان آسیب‌های جدی به خودرو وارد کنند. این آسیب‌ها ممکن است هزینه‌های تعمیر بالایی داشته باشند یا موجب کاهش عمر مفید قطعات شوند. در ادامه، 10 عادت بد رایج و راه‌حل آن‌ها را برایت آماده کرده‌ام:

گذاشتن پا روی کلاچ به‌صورت مداوم (در خودروهای دنده‌ای)

مشکل: باعث ساییدگی دیسک و صفحه و بلبرینگ کلاچ می‌شود.
راه‌حل: هنگام توقف پشت چراغ قرمز یا در ترافیک، خودرو را در حالت خلاص (N) بگذار و پا را از روی کلاچ بردار.

شتاب‌گیری ناگهانی (گاز دادن شدید)

مشکل: فشار زیاد به موتور، گیربکس و افزایش مصرف سوخت
راه‌حل: رانندگی نرم و آرام با افزایش تدریجی سرعت؛ بگذار خودرو به‌آرامی به دمای کاری برسد.

ترمز گرفتن شدید و بی‌موقع

مشکل: فرسودگی زودرس لنت و دیسک ترمز، گرم شدن بیش از حد سیستم ترمز
راه‌حل: فاصله ایمن با خودروی جلویی را رعایت کن و با پیش‌بینی مسیر، ترمزگیری نرم داشته باش.

عبور سریع از دست‌انداز یا چاله‌ها

مشکل: آسیب به کمک‌فنر، جلوبندی، فرمان و لاستیک‌ها
راه‌حل: هنگام نزدیک شدن به دست‌انداز، سرعت را کاهش بده و با دقت از روی آن عبور کن.

رانندگی با باک بنزین نزدیک به خالی

مشکل: رسوبات کف باک وارد پمپ و انژکتورها می‌شود، همچنین پمپ بنزین داغ کرده و می‌سوزد.
راه‌حل: همیشه سعی کن باک را حداقل تا یک‌چهارم پر نگه داری.

گرم نکردن موتور در هوای سرد

مشکل: در دمای پایین، روغن به‌خوبی به اجزای موتور نمی‌رسد، و اصطکاک افزایش می‌یابد.
راه‌حل: در هوای سرد، پس از روشن کردن خودرو، چند دقیقه درجا کار کند یا به‌آرامی شروع به حرکت کن.

دنده اشتباه در زمان رانندگی (دور موتور بالا یا پایین)

مشکل: فشار بیش از حد به موتور و گیربکس، کاهش بهره‌وری سوخت
راه‌حل: دنده مناسب را بسته به سرعت انتخاب کن (مثلاً در سرعت 60 نباید با دنده 2 رانندگی کرد).

دست روی دسته‌دنده نگه داشتن مداوم (در خودروهای دنده‌ای)

مشکل: فشار به قطعات داخلی گیربکس و افزایش استهلاک
راه‌حل: پس از تعویض دنده، دست را از روی دنده بردار.

استفاده نادرست از ترمز دستی

مشکل: درگیر ماندن ترمز عقب، سایش ناهمگون و خرابی لنت‌ها
راه‌حل: مطمئن شو هنگام حرکت، ترمز دستی کاملاً آزاد شده باشد؛ فقط در شرایط لازم از آن استفاده کن (پارک در شیب و…)

رانندگی مداوم با دور موتور بالا (بیش‌ازحد گاز دادن)

مشکل: گرم شدن بیش‌ازحد موتور، افزایش مصرف سوخت، و خرابی قطعات داخلی موتور
راه‌حل: در شرایط عادی، دور موتور را بین 2000 تا 3000 نگه دار؛ فقط در مواقع ضروری به دور موتور بالا برو.

بیشتر بخوانید!
بررسی تخصصی موتور خودرو TU3

  • پشتیبانی سایت
  • 1404/01/25
  • 29 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!