باد نیتروژن، به معنای استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا برای پر کردن لاستیکهای خودرو است. این روش معمولاً در جایگاههای خدماتی خودرو، ایستگاههای سرویس، و گاهی در مسابقات ورزشی خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. بصورت خلاصفه میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
✅مزایا
- فشار ثابت تایر
- کاهش مصرف سوخت
- کند شدن روند فرسایش
- غیرقابل اشتعال بودن
❌معایب
- هزینه زیاد
- دردسترس نبودن
مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خوردو
هوای معمولی که در لاستیکهای خودرو استفاده میشود، حاوی حدود ۷۸% نیتروژن، ۲۱% اکسیژن و حدود ۱% گازهای دیگری مانند آرگون، دی اکسید کربن و آب است. از طرف دیگر، باد نیتروژن حدود ۹۵-۹۹% نیتروژن و حدود ۱-۵% اکسیژن دارد.
مزایا و ادعاهای مرتبط با استفاده از باد نیتروژن شامل:
1. کاهش از دست رفتن فشار: نیتروژن به طور نسبی کمتر از هوا به سرعت از لاستیکها عبور میکند، که منجر به کاهش از دست رفتن فشار و پایداری فشار در طول زمان میشود.
2. کاهش آلودگی: نیتروژن یک گاز خشک و غیرقابل اشتعال است که ممکن است کمک کند تا از ایجاد رطوبت و آلودگی در داخل لاستیکها جلوگیری شود.
3. کاهش خطر اکسیداسیون و زنگ زدگی: نیتروژن خود اکسیداسیون را از طریق اکسیژن در هوا کاهش میدهد، که ممکن است به عنوان یک محافظ در برابر زنگ زدگی و فرسایش لاستیکها عمل کند.
هرچند استفاده از باد نیتروژن میتواند برخی مزایا را داشته باشد، اما برخی افراد باور دارند که این مزایا نسبت به هزینه و زحمت اضافی مرتبط با تزریق نیتروژن نیاز به توجیه بیشتر دارد. در نهایت، تصمیم برای استفاده یا عدم استفاده از باد نیتروژن باید با توجه به شرایط و الزامات خاص هر فرد و خودرویش اتخاذ شود.
بیشتر بخوانید!
وظایف و اثرات روغن موتور با کیفیت چیست؟
- پشتیبانی سایت
- 1403/01/12
- 235 بازدید