باد نیتروژن در لاستیک های خودرو
باد نیتروژن، به معنای استفاده از گاز نیتروژن به جای هوا برای پر کردن لاستیکهای خودرو است. این روش معمولاً در جایگاههای خدماتی خودرو، ایستگاههای سرویس، و گاهی در مسابقات ورزشی خودرو مورد استفاده قرار میگیرد. بصورت خلاصفه میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
✅مزایا
- فشار ثابت تایر
- کاهش مصرف سوخت
- کند شدن روند فرسایش
- غیرقابل اشتعال بودن
❌معایب
- هزینه زیاد
- دردسترس نبودن
مزایا و معایب باد نیتروژن در لاستیک خوردو
هوای معمولی که در لاستیکهای خودرو استفاده میشود، حاوی حدود ۷۸% نیتروژن، ۲۱% اکسیژن و حدود ۱% گازهای دیگری مانند آرگون، دی اکسید کربن و آب است. از طرف دیگر، باد نیتروژن حدود ۹۵-۹۹% نیتروژن و حدود ۱-۵% اکسیژن دارد.
مزایا و ادعاهای مرتبط با استفاده از باد نیتروژن شامل:
1. کاهش از دست رفتن فشار: نیتروژن به طور نسبی کمتر از هوا به سرعت از لاستیکها عبور میکند، که منجر به کاهش از دست رفتن فشار و پایداری فشار در طول زمان میشود.
2. کاهش آلودگی: نیتروژن یک گاز خشک و غیرقابل اشتعال است که ممکن است کمک کند تا از ایجاد رطوبت و آلودگی در داخل لاستیکها جلوگیری شود.
3. کاهش خطر اکسیداسیون و زنگ زدگی: نیتروژن خود اکسیداسیون را از طریق اکسیژن در هوا کاهش میدهد، که ممکن است به عنوان یک محافظ در برابر زنگ زدگی و فرسایش لاستیکها عمل کند.
هرچند استفاده از باد نیتروژن میتواند برخی مزایا را داشته باشد، اما برخی افراد باور دارند که این مزایا نسبت به هزینه و زحمت اضافی مرتبط با تزریق نیتروژن نیاز به توجیه بیشتر دارد. در نهایت، تصمیم برای استفاده یا عدم استفاده از باد نیتروژن باید با توجه به شرایط و الزامات خاص هر فرد و خودرویش اتخاذ شود.
بیشتر بخوانید!
وظایف و اثرات روغن موتور با کیفیت چیست؟
- پشتیبانی سایت
- 1403/01/12
- 253 بازدید